A Facebook halála

Miért mondom, hogy a Facebook a végét járja?

Igen, ez lenne a legjogosabb kérdés amit feltehetnétek nekem a főcímet olvasva. Igyekszem érthetően elmagyarázni a dolgot a nézőpontom, rálátásom valamint a közeli és távolabbi múltban történt változások alapján.

Kezdjük az elején. 1998-ban a Google INC. -t bejegyezték Amerikában és az első fejlesztésük az a keresőmotor volt amit jószerivel mindannyian használunk a mai napon. Fejlődése során kifejlesztette a Bloggert, Youtube-ot, Gmail-t, AdMob-ot és sok más platformot amik szinte elengedhetetlen a mindennapi életünkben. Gyakorlatilag onnantól kezdve, hogy Androidos okostelefonra váltunk.

Hat évvel később 2004 februárjában Mark Zuckerberggel az élen egy csapat fiatal megalapítja a Facebook INC-t amely egy közösségi platform és alapvetően kapcsolattartásra és gyors információ átadásra szolgál és ugyanolyan tucat oldal amelyet akkor már láttunk jó párat.

Tehát ha csak hirtelenjébe megvizsgáljuk a két cég hasznosságát egyértelműen látható a különbség, gondolom nem kell rávilágítani.

Annyi azonban bizonyos, hogy mindkét cégről elmondható, fejlődő képes és rendkívül kreatív, főleg ami a különböző szolgáltatások fejlesztését illeti a felhasználók részére. Viszont ha ebbe jobban belemegyünk, megint csak találunk néhány orbitális különbséget.

A számokat tekintve- év/felhasználó - a Facebook van hatalmas fölényben! Egy honlap, 1.3 milliárd felhasználó. Emellett a Google 540 millió felhasználóval büszkélkedik, akik viszont 6-8 különböző programját is használják.

Mert így van ez, el kell fogadni. Amint megcsinálod a g-mail fiókodat, abban a pillanatban kapsz egy Blogger fiókot, Youtube felhasználót, Google Drive fiókot és Google Plus profilt amivel a többség bejelentkezik a Google Chrome használata közben! Valamint ezzel jelentkezel be a telefonodba amikor először kapcsolod be, és ezzel töltesz le játékokat a Google Play Áruházból. Gyakorlatilag egyetlen regisztrációval megkapsz mindent amire szükséged lehet az internetes életed során legyen az akár aktív akár egy bloggeré, vagy passzív akár egy "egyszerű" emberé. Mégis a Facebook-ot feljebb értékelik mint a Google-t. Erre is igen egyszerű a magyarázat. A Facebook szórakoztat. Eredetileg nem a cégeknek találták ki, hanem a magánszemélyeknek. Ezért aztán özönlöttek is oda, amit a vállalkozások és később a Like Vadász honlapok is észrevettek és sikeresen le is csaptak a gyanútlan áldozatokra. Emlékezzünk csak vissza - ahogy azt már a Like Kapu-s cikkemben írtam - néhány éve még bármire rákattintott akármelyik Facebook felhasználó, csak, hogy láthassa a képet és nevethessen egy jót vagy, hogy megnézhessen egy "még sosem látott" képet egy celebről. Így keletkeztek a több száz ezer Like-al rendelkező Facebook oldalak. Amit senki nem vesz észre, de legalább is senki sem hozza fel,hogy erre maga a Facebook adott lehetőséget.

A folyamat a következő volt:
1. Több száz millió felhasználó felregisztál a Facebook-ra
2. A cégek követik őket, a honlapjuk nézettsége érdekében
3. A Facebook társadalom zabálja a Like kapukat  - összejönnek a több száz ezres oldalak
4. A Facebook észbe kap! Öntudatra ébred a Facebook társadalom
5. Facebook megszorítások - kevesebb megjelenés az oldalaknak, még azoknak is akik normális tartalmat kínáltak a kedvelőiknek. (nem enyhe, hanem brutális változásról beszélünk megjelenés szinten 5000-ről alig 200-ra esik vissza az átlag megjelenés egy-egy addig taroló posztnál is)
6. Az Öntudatra ébredt Facebook Társadalom örül a fejének, hogy eltűnnek a reklámok!
7. A Facebook óriási megjelenést biztosít annak aki fizet a reklámokért! (nem vitás, nyílván rájöttek, hogy így nagyobb bevételre tehetnek szert, és így már pár száz forintért akár több ezer embert is elérhetnek írásaink, képeink, posztjaink)

Itt tartunk most! A gyanútlan felhasználó, örül hogy eltűnnek a bugyuta oldalak, és észre sem veszi, hogy már azoknak az oldalaknak sem látja a posztjait amiket anno tényleg azért jelölt be mert tetszettek neki. (hiszen először valóban így volt ez)

Mi következik ezután? (ha ez így folytatódik)

8. Eltűnik minden szórakoztató poszt és valóban csak a reklámok maradnak, amelyeket azért dob ki a rendszer nekünk, mert egyszer megnéztünk egy témába vágó videót, de egyébként tökéletesen nem érdekel a téma. Ez annak a hozadéka, hogy a Facebook szeretné utolérni a nagy vetélytársat a Google a kereső motor terén.
9. A giga cégeknek óriási költségeket kell elkölteni a reklámokra a Facebook-on azért, hogy tarthassák az addigi megjelenést és megunják ezt. Később a kisvállalkozók is követik majd őket.
10. Az egyszerű felhasználó is megunja, mert igazából a barátok által adott időjárás jelentésen és idézeteken, néhány játékon és közönség szavazásos versenyeken kívül nem sok mindenre használható a program. Talán csak egy remek chat alkalmazás marad a telefonunkra. De még erre sem mondanám, hogy a végét jelenti majd a dolognak...

Nézzük meg, hogy mi történik ez idő alatt a másik oldalon. A Google folyamatosan fejleszti önmagát, de mivel eleve több platformmal lépett versenybe természetes, hogy lépéselőnyben van még akkor is ha a felhasználók nem fordítanak rá olyan mértékű figyelmet mint a Facebookra. Egyre jobban kihasználjuk a telefonunk nyújtotta lehetőségeket. Fényképek, videók, beszámolók...mind mind egy Google alkalmazással megosztva az interneten és onnan tovább a Facebookra. A többség hamar rá fog döbbenni, hogy mi a fenének használjon két különböző platformot ugyanarra a célra??!! A Facebook-ot a felhasználók létszáma, az abból fakadó reklám lehetőség és a befizetések tartják életben akárcsak bármilyen hasonló oldalt tartott anno életben. Azzal, hogy a különböző oldalak kiütődnek, el fog halni az érdeklődés is a Facebook használata iránt. Egyre kevesebb felhasználó egyre kevesebb reklám megjelenési lehetőséget biztosít, vagy egyre kevesebb befizetéseket.

Amíg mi elvoltunk foglalva a második életünkkel a Facebookon, addig a Google a valódi életünkbe fúrta bele magát és Ő vált annak részévé, elengedhetetlen kellékévé nem pedig fordítva.
Na erre már azt tudom mondani, hogy a Facebook lassú, kegyetlen és várható halálát fogja okozni. A felhasználó!

Persze nem állítom, hogy ez egy gyors folyamat lesz és, hogy heteken belül bekövetkezik. Annyit viszont biztosan mondhatok, hogy ha ez így megy tovább a Facebooknak már nincs sok hátra...

Az oldal tulajdonosokat viszont kötelességemnek érzem figyelmeztetni, itt az ideje elgondolkodni a második csatornán a Szociális Médiában! :) Az igazán értékes, konverziót generáló látogatók követni fogják az oldalt. A blogom statisztikájáról már most elmondhatom, hogy több látogató érkezik a Google+ oldalamról és organikus keresésből mint egy Facebook posztomból...ha más nem, ez eléggé meggyőző a számomra...


Megjegyzések